Friday 27 April 2012

Baucer Buku 1 Malaysia Pro dan Kontranya


Tahun 2012 datang bersama satu hadiah kepada pelajar-pelajar tak kira pelajar sekolah atau institusi pengajian tinggi. Pemimpin Negara telah mengemumkan pemberian “Baucer Buku 1 Malaysia” kepada semua pelajar di Malaysia.  Banyak  pendapat mengenai pemberian ini daripada pelajar-pelajar IPT/ STPM dan juga dari mereka-mereka yang prihatin tentang isu ini sampai diperbincang dalam pelbagai forum dan sebagainya. Ada yang pro dan ada yang kontra.

Sudah terkenal pelajar-pelajar Malaysia dengan sikap kurang minat membaca. Pada fikiran mereka, perkataan ‘membaca’ hanyalah sesuai untuk buku-buku teks.  Itupun kerana terpaksa.  Di sinilah menjawab kenapa para pelajar menjual baucer kerana semester sudah berakhir atau sudah di tahun akhir atau macam-mcam lagi sebab. Buku apa lagi mahu dibeli kata mereka. Bagi mereka buku hanyalah buku teks. Sedangkan berlambak lagi buku-buku lain selain buku teks yang ada tersusun di atas rak kedai buku.

Selain buku teks, buku-buku rujukan juga sebenarnya berguna kepada pelajar untuk meluaskan pemahaman pelajar dalam bidang yang dipelajari. Pelajar sastera, belilah buku-buku sajak, antalogi cerpen dan novel sastera oleh sasterawan-saterawan negara. Pelajar kejuruteraan pula belilah buku-buku yang berkaitan dengan teknologi masing-masing. Apa salahnya setelah menguasai pengaturcaraan C dan C++, kuasai pula pengaturcaraan Java dan sebagainya. Apa salahnya sudah memahami asas kejuruteraan komunikasi, dalami pula teknologi-teknologi komunikasi terkini. Begitu juga dengan bidang-bidang lain. Bukankah ianya akan memberi nilai tambah (added value) kepada diri pelajar itu sendiri.

Buku-buku agama. Buku-buku begini sangat baik untuk pelajar-pelajar menjadi pelajar berjaya dunia akirat. Carilah buku-buku tentang kelebihan-kelebihan amal seperti solat, zikir dan puasa. Cari juga buku-buku tentang sunnah-sunnah nabi seperti Syamail Tarmizi. Cari juga buku-buku moitivasi agama agar setiap hari kita menjadi lebih baik dan lebih baik.
Pun tak salah kalau membeli novel dan komik lebih-lebih lagi kalau novel dan komik itu novel dan komik yang boleh memberi input dan motivasi diri. Orang kita sahaja suka mengkategorikan novel dan komik sebagai bahan bacaan picisan. Sedangkan ada sahaja komik dan novel yang mengangkat hal-hal yang serius seperti perbincangan tentang ekonomi, politik dan sebagainya lagi. Ada jugakan komik-komik yang menjadikan profesion profesional sebagai tunjang cerita seperti komik tentang bomba, doktor dan lain-lain.

Kepada mereka yang selama ini hanya biasa membaca buku teks sahaja, inilah peluang untuk cuba membaca buku-buku lain pula. Bukan rugi pun. Orang sudah memberi RM200 pada kita percuma.  Ada beberapa kedai buka, punyalah nak memberi peluang dan kemudahan kepada pelajar, sampai sanggup teria baucer untuk membeli alatulis dan peralatan yang terdapat di kedai mereka.  Barulah ramai sikit yang menggunakan sendiri baucer yang diberikan.  Kalau tidak, dilelongnya baucer tu agaknya.

Kesian kepada usaha yang dirangkakan ini sebagai inisiatif untuk meringankan beban perbelanjaan pembelian buku pengajian. Selain daripada itu, inisiatif ini dijangka dapat memupuk minat membaca di kalangan rakyat Malaysia.

Pelajar yang layak menerima bantuan Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) adalah terdiri daripada:
a)     Warganegara Malaysia;
b)     Lepasan SPM atau setaraf dengannya yang sedang melanjutkan pengajian di pusat matrikulasi/ tingkatan 6/ Politeknik/ institusi pengajian tinggi dalam bidang diploma, diploma lanjutan, ijazah, sarjana dan doktor falsafah;
c)      Sedang melanjutkan pengajian dan status aktif di pusat matrikulasi/ tingkatan 6/ institusi pengajian tinggi pada Januari 2012;
d)      Pelajar yang sedang melanjutkan pengajian secara sepenuh masa dan separa masa;
e)     Pelajar yang sedang mengikuti pengajian di bawah program kerjasama dan mendaftar di bawah anak syarikat IPT berkenaan;
f)      Menuntut di institusi pengajian di bawah seliaan Kementerian Pengajian Tinggi atau diiktiraf oleh Agensi Kelayakan Malaysia;
g)      Pelajar di Institusi Pendidikan Guru (IPG) di bawah program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) tidak layak menerima baucar ini kerana telah diberi elaun buku sebanyak RM600; dan
h)     Pelajar yang sedang mengikuti bidang Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) tidak layak menerima bantuan ini kerana pelatih KPLI adalah pelatih pra-perkhidmatan (telah diberi elaun).

Apa-apa pun , ianya bergantung kepada individu. Kemudahan telah diberi. Kepada para pelajar gunakanlah “Baucer Buku 1 Malaysia” sebaik mungkin. Bagi saya , pemberian “Baucer 1 Malaysia” telah dapat meringankan beban saya dalam mendapatkan bahan rujukan dan peralatan yang perlu dalam pengajian saya. Orang-orang tua pernah berkata “Rezeki jangan ditolak , musuh jangan dicari”
Bila kita dapat rezeki atau anugerah atau pemberian, Syukur , Alhamdulillah..... Terima kasih....

No comments:

Post a Comment