Thursday 26 April 2012

KESERONOKAN BEKERJA!!!



Sekarang kita berada dalam abad ke-21. Pada masa ini, dunia bergerak dengan penuh pesat. Semuanya cepat dan tangkas. Kos mesti dijimatkan, kerja pula ditambah-tambah. Semakin banyak masa ‘disedekahkan’ pada komitmen di tempat kerja. Overtime, outstation, mesyuarat, kursus, se-minar, konvensyen dan banyak lagi ‘alasan-alasan’ mesti berada di tempat kerja. Kerja sudah menjadi peratusan yang besar dalam hidup kita. Bangun pun kerja, tidur pun kerja, makan pun kerja, minum pun kerja, main pun kerja dan semuanya kerja!

Apabila sebahagian besar hidup kita diperuntukkan untuk kerja, kenapa kita perlu tertekan dengan kerja? Adakah kita perlu habiskan masa lapan sehingga dua belas jam sehari berada dalam keadaan stres dan murung? Tertekan dan tension? Adakah perlu begitu?

Itu tidak perlu! Kerana kita berhak 'seronok' di tempat kerja. Kitalah yang membuat pilihan sama ada hendak seronok di tempat kerja ataupun moyok di tempat kerja. Apabila kita seronok, kerja bukanlah satu beban. Tetapi sekiranya kita moyok, kita berisiko tinggi mendapat penyakit-penyakit kardiovaskular! Nauzibillah…

Apabila melakukan pekerjaan dengan tujuan seseorang itu akan membuat kerja penuh keseronokan, akhirnya kerja yang dilakukan menjadi sempurna dan menghasilkan kepuasan diri. Pakar perancang kewangan di Amerika, Robert Kiyosaki, menulis dalam bukunya Rich Dad Poor Dad; “Apabila kita melakukan kerja yang kita paling suka, ia adalah satu percutian menyeronokkan, sebaliknya jika kita melakukan kerja yang kita tidak gemari ia adalah satu beban kerja yang membosankan dan tidak membawa kebahagiaan.”

Langkah yang perlu dilakukan ialah merancang dan merencana secara sistematik. Matlamat jangka panjang dibahagikan kepada beberapa perancangan untuk matlamat jangka pendek. Pastikan matlamat serta tujuan dapat dicapai dan berpijak di bumi nyata. Selepas itu ambil langkah yang perlu dipatuhi.

Allah berfirman yang bermaksud: “Hai orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah. Hendaklah setiap orang memperhatikan apa yang telah dilakukannya sebagai persediaan untuk hari esok. Bertakwalah kepada Allah. Sungguh, Allah mengetahui apa yang kamu lakukan.” – (Surah Al Hasyr, ayat 18).

Bila saya menyebut mengenai keseronokan bekerja,mungkin ada yang berasa pelik atau semacam tak masuk akal. Ialah bagaimana kita boleh berseronok dengan kerja,sedangkan’ kerja itu adalah kerja’. Bagaimanapun,setuju atau tidak kenyataannya sebahagian hidup kita banyak dihabiskan ditempat kerja ,dimeja kita,dikalangan rakan-rakan sekerja kita,berhadapan dengan bos kita.Walau apa pun,hakikatnya kita mesti bekerja walau dengan siapa,kerja apa sekalipun dimana saja,untuk menyara kehidupan keluarga kita kalau tak pun untuk diri kita,kerana itu sudah menjadi tanggungjawab kita..betul tak?..

Jadi,bayangkanlah.bagaimana keadaannya sekiranya kita tidak seronok dengan kerja kita.Ini bermakna kita terpaksa mengheret diri kita ke tempat kerja dan menghabiskan sebahagian besar kehidupan kita dengan penuh rasa bosan,malas dan bersungut sepanjang hari sehinggalah tamat waktu kerja dan pulang kerumah, barulah tersenyum dan terasa bersemangat!.

Dr Fadzilah Kamsah memberi 5 sebab mengapa orang tak ceria di tempat kerja, antaranya :
  • mereka tak nampak perlunya keceriaan dan keseronokan di tempat kerja, hanya kerja, kerja dan buat kerja!
  • kebanyakan orang jarang berdoa untuk menjadi seronok di tempat kerja
  • mood yang bertukar-tukar, tak terkawal dan asyik dilanda ‘bad mood’. Kita kena kawal mood, supaya keceriaan dan keseronokan bekerja sentiasa ada.
  • suasana kerja yang memboringkan, masalah-masalah peribadi terbawa ke tempat kerja sehingga tenggelamnya rasa seronok bekerja.
  • kurang sihat, fizikal dan mental.

Agaknya bagaimanalah hasil kerja yang di kendalikan oleh orang-orang yang tak de semangat untuk bekerja ni?.Ternyata sekali,kurangnya semangat bekerja akan menyebabkan timbulnya kualiti yang rendah, produktiviti yang menurun dan mutu perkhidmatan yang tidak memuaskan. Kunci kepada semua kejayaan, produktiviti, kenaikan pangkat dan gaji yang lumayan sesungguhnya bergantung kepada minat, kesungguhan dalam melakukan kerja dan disertai dengan sikap seronok bekerja.
Oleh kerana terlalu seronok bekerja adakalanya kita tak sedar masa dah tamat. Orang beginilah yang akan menikmati kepuasan bekerja dan biasanya, ganjarannya ialah pangkat yang tinggi dan gaji yang lumayan serta dipandang tinggi olih masyarakat.. Anda perlu tahu, jika kita seronok berkerja, badan kita akan terasa sihat, muka kita akan bertambah berseri, kerja dengan lebih produktif, otak kita bertambah kreatif, lebih banyak kawan dan kita punya aura pun lebih besar. Kita mempunyai tiga lapisan aura, lapisan pertama ialah aura kesihatan, lapisan kedua ialah aura keceriaan, dan aura terakhir ialah keimanan. Jadi aura-aura ini makin tebal jika kita ceria, kita juga akan lebih bahagia dan secara umumnya akan lebih positif.

Kepuasan kerja boleh dicipta, dan ia tidak seharusnya berorientasikan faktor-faktor tertentu sahaja. Mungkin kerana terlalu memikirkan rasa tidak seronok terhadap satu-satu elemen, maka kita mengabaikan elemen lain yang besar pengaruhnya dalam membuat kita gembira di tempat kerja.  Kita perlu mewujudkan perasaan seronok untuk ke tempat kerja kerana satu pertiga daripada masa dalam kehidupan kita banyak dihabiskan di situ. Itu sebabnya bila tidak seronok bekerja, maka diri kita mencari jalan penyelesaian yang tidak tepat dan menjejaskan produktiviti.   Bila kita seronok bekerja, kita akan :
  • sihat mental dan fizikal
  • mempamerkan air muka yang sangat-sangat ceria
  • lebih produktif
  • menjadi lebih kreatif
  • senang berkawan, aura keseronokan memancar pada orang lain
  • jadi lebih positif

Banyak usaha yang boleh dipraktikkan untuk mewujudkan kepuasan kerja. Jika suasana tempat kerja tidak selesa seperti keadaan meja yang berselerak dan merimaskan, berusahalah menjadikan menarik dan teratur. Jika selama ini komunikasi dengan rakan sekerja atau pihak pengurus menjadi faktor ketidakpuasan kerja, maka ubahlah cara berkomunikasi seperti memohon maaf, bersifat terbuka dan tidak terlalu sensitif. Banyak kesan positif yang boleh diperoleh jika kita bijak mewujudkan apa yang dikatakan kepuasan dalam bekerja. Kepuasan kerja mampu mewujudkan sifat integriti kerana setiap tugasan yang perlu dibuat dianggap sebagai amanah dan kepercayaan oleh organisasi.  Dengan itu, produktiviti kerja akan dapat dikekalkan pada tahap yang tinggi dan seterusnya menyumbang kepada kemajuan organisasi khususnya dan pembangunan negara amnya.

Selain niat untuk mencari keseronokan bekerja, ada satu lagi niat yang kita boleh gunakan untuk membangkitkan keseronokan bekerja. Niatkan rezeki dari hasil kerja kita tu kita dedikasikan untuk orang-orang yang kita sayangi – ibu kita, bapa kita, pasangan hidup kita.
  • Cinta adalah emosi positif yang paling kuat kuasanya.
  • Sebelum anda melangkah keluar dari rumah menuju ke tempat kerja, tatap wajah orang yang anda sayangi lalu hadirkan rasa cinta di hati. Dedikasikan kerajinan anda bekerja hanya untuk si dia. Anda akan rasa seolah-olah hati anda berbunga-bunga, tenang, gembira, ceria.
  • Penuhkan hati dengan cinta dan kita akan bersemangat jadinya. Selepas itu apa jua yang kita lakukan, kita akan buat dengan penuh bersemangat.
  • Cara lain, tatap gambar orang yang nda asayangi berkali-kali ketika sedang bekerja, sebagai pencetus semangat buat diri anda.

Dari sudut kerohanian pula, kita boleh merasai kepuasan bekerja apabila kita bekerja dengan ikhlas dan bekera kerana Allah.  Ini boleh dilakukan dengan menganggap kerja sebagai ibadah. Tujuan manusia dicipta oleh Allah SWT dinyatakan oleh Al Quraan dalam Surah Az Zariat ayat 57, bermaksud “Tidak Ku jadikan jenis makhluk jin dan manusia melainkan untuk beribadat pada Ku semata.” Manusia yang bertugas sebagai guru menghabiskan sebahagian besar masa sehariannya melaksanakan tugas mengajar dan kerja-kerja pengurusan yang berkaitan. Alangkah malang kehidupan sebagai guru kalau kerja yang dibuat seharian tidak dapat diiktiraf menjadi ibadah. Lagi malang bagi seseorang guru sekiranya ia menganggap kerja yang dibuat seharian sebagai beban.

Syarat sesuatu kerja dapat dijadikan ibadah telah diterangkan oleh Prof. Dr. Yusof Al-Qardhawi (1978). Terdapat lima syarat sesuatu kerja atau amal itu boleh menjadi ibadat. Syarat-syarat itu ialah:-
Pertama: Amalan yang dikerjakan itu diakui Islam, sesuai dengan hukum-hukum syariah dan tidak bercanggah dengan hukum-hukum tersebut. Adapun kerja sebagai guru sangat diperlukan oleh Islam. Bersabda Rasulullah SAW, bermaksud, “Bahawasanya Allah SWT, malaikat-malaikatNya, isi langit dan bumiNya, sampai kepada semut di dalam lubang dan ikan di dalam laut, semuanya berdoa kebajikan kepada orang yang mengajarkan manusia (iaitu guru).” (Tarmizi dari Abi Amamah)
Kedua: Amalan-amalan itu dikerjakan dengan niat yang baik sebagai seorang muslim bagi memelihara kehormatan dirinya, bagi menyenangkan keluarganya, bagi manfaat umatnya dan bagi memakmurkan bumi Allah SWT sebagaimana yang dianjurkan olehNya. Saya sebagai guru perlu merasa seronok dan bersemangat dalam melaksanakan amanah yang menjadi tugas tanggungjawab saya. Kerja dan amal seorang guru sememangnya menenuhi syarat kedua ini.
Ketiga: Amalan-amalan itu hendaklah dibuat seelok-eloknya bagi menepati kehendak hadis Rasulullah SAW, “Bahawa Allah suka apabila seseorang dari kamu membuat sesuatu kerja memperelokkan kerjanya.” (Al Baihaqi). Apabila sesuatu kerja itu dibuat seelok-eloknya maka lahirlah sikap positif terhadap tugas dan dapat menghasilkan perkhidmatan yang berkualiti.
Keempat: Ketika membuat kerja-kerja hendaklah sentiasa menurut hukum-hukum syariat dan batasnya, tidak menzalimi orang, tidak khianat, tidak menipu dan tidak menindas atau merampas hak orang. Syarat ini juga dapat menzahirkan seorang guru yang berbudi bahasa, sopan sanatun serta menjalankan tugas dengan adil dan amanah.
Kelima: Dalam mengerjakan amalan-amalan duniawi itu, seseorang tidak lalai dan tidak cuai dari melaksanakan ibadat khusus seperti sembahayang, puasa, zakat dan sebagainya. Seseorang yang mempunyai hubungan yang erat dengan Khalidnya akan menjadi insan yang mesra dengan pelanggannya dan dapat memberikan perkhidmatan yang berkualiti.

Oleh itu apabila seorang guru yang dapat menyempurnakan kelima-lima syarat yang dinyatakan di atas dalam mengendalikan segala pekerjaan dan urusan hidupnya setiap hari, ia adalah dikira sentiasa beribadat kepada Allah SWT meskipun dia tidak duduk di masjid atau di surau ketika membuat kerja-kerja itu. Kalau diperhatikan syarat ketiga memerlukan perbuatan seelok-eloknya dalam pelaksanaan kerja. Ini membawa maksud bahawa untuk memenuhi syarat menjadikan kerja itu ibadat, maka kerja itu (mengajar dan mengurus sekolah) hendaklah dibuat bersungguh-sungguh, penuh dedikasi, komited dan beriltizam. Kesimpulannya, dengan melaksanakan tugas-tugas guru yang memenuhi lima syarat di atas itu maka seseorang itu dikira telah berjaya melaksanakan amanah serta menghasilkan perkhidmatan berkualiti.

Oleh itu apabila seorang guru yang dapat menyempurnakan kelima-lima syarat yang dinyatakan di atas dalam mengendalikan segala pekerjaan dan urusan hidupnya setiap hari, ia adalah dikira sentiasa beribadat kepada Allah SWT meskipun dia tidak duduk di masjid atau di surau ketika membuat kerja-kerja itu. Kalau diperhatikan syarat ketiga memerlukan perbuatan seelok-eloknya dalam pelaksanaan kerja. Ini membawa maksud bahawa untuk memenuhi syarat menjadikan Kesimpulannya, keseronokan bekerja bukan hanya boleh di capai jika darinya kita mendapat kemewahan atau lebih mudah, jika kita mendapat gaji yang tinggi, tapi ianya juga boleh dicapai sekiranya kita dapat mencapai kepuasan dari kerja yang daoat dilaksanakan dengan baik dan sempurna.

Liza Othman
Kuala Lumpur

1 comment:

  1. Satu artikel tentang Keseronokan Bekerja yang sangat baik. Tahniah Puan Liza!

    ReplyDelete