Tuesday 24 April 2012

KESELAMATAN KITA TANGGUNG JAWAB KITA BERSAMA....




Memetik kata Y.Bhg. Dato’ Dzulkifli Abd. Wahab, Pengarah Besar FELDA semasa merasmikan penutupan Kursus Asas Unit Sukarelawan Kawalan Keselamatan FELDA di Pusat Latihan Polis Bantuan Felda Bukit, Rokan, Gemencheh, Negeri Sembilan pada 3 Jun 2011, “...... Sesuai dengan NKRA negara untuk menurunkan kadar jenayah di negara ini, kita sambut seruan ini dengan mewujudkan pasukan kawalan ini bagi membantu usaha menurunkan kadar jenayah di dalam rancangan.....”. 

            Selari dengan Teras Pertama FELDA iaitu Masyarakat Warga FELDA  Menjadi Warga Contoh Luar Bandar, pasukan ini ditubuhkan di bawah program gated community sebagai Model atau Contoh Unit Kawalan Keselamatan yang diuruskan secara tersusun dan berstruktur yang mempunyai kualiti yang tinggi sebagai contoh kepada masyarakat luar bandar yang lain. Program gated community bertujuan untuk memastikan keselamatan masyarakat di tanah rancangan terkawal dari gejala tidak baik sama ada dari luar bahu pun dari dalam rancangan.  Tanggung jawab ini perlu dipikul bersama oleh masyarakat sendiri.  

Ahli masyarakat yang terpilih menjadi anggota pasukan ini diberi latihan kemahiran melalui kursus asas sebagai persediaan untuk menjalankan tugas.  Kursus Siri 1/2011 telah diadakan selama 6 hari dari 29 Mei hingga 3 Jun 2011 dengan dihadiri oleh 180 orang peserta.  Setiap Wilayah telah diminta menghantar 20 orang peserta dari satu rancangan sebagai pilot project wilayah berkenaan.  Melalui kursus ini, setiap anggota di latih dengan cara-cara yang betul mengendalikan kaedah keselamatan.  Peserta-peserta telah didedahkan dengn kemahiran seni mempertahankan diri, latihan kawad, latihan kawalan keselamtan, cara-cara menggunakan alat komunikasi, penyediaan roster kerja/laporan dan ceramah dari pihak-pihak berkaitan iaitu PDRM, AADK, BTN dan Polis Bahagian Trafik.

Pada 7 Julai 2011, Y.A.B. Perdana Menteri Malaysia telah melancarkan Program Gated Community dan pasukan ini sempena sambutan Hari Peneroka FELDA 2011.  Oleh itu, setiap unit telah membuat persediaan dengan latihan kemahiran yang telah didapati melalui kursus asas.  Selain itu setiap unit dibekalkan dengan kenderaan untuk membuat rondaan, walkie talkie, cota dan pakaian seragam Skuad Waja untuk setiap anggota unit yang perlu digunakan semasa menjalankan tugas.  Anggota pasukan ini juga telah diberi latihan tambahan seperti pertolongan cemas, latihan bomba sukarelawan dan sebagainya dari pihak-pihak seperti Jabatan Pertahanan Awam Malaysia dan Jabatan Bomba & Penyelamat.

            Mereka yang menjadi anggota pasukan ini menjadi mata dan telinga bagi pasukan keselamatan untuk memberi maklumat tentang jenayah yang berlaku di rancangan.  Pasukan ini di harap dapat memberi sumbangan dalam menjaga keselamatan dan kebajikan serta menjadi contoh terbaik ahli sukarelawan di rancangan FELDA.  Selain itu, semua pihak termasuk pemimpin dan ahli masyarakat perlu sama-sama memainkan peranan yang aktif di dalam menjayakan program gated community ini demi keselamatan masyarakat rancangan.

Liza Othman
Unit Majlis Sukan FELDA

No comments:

Post a Comment